Notice: convert_to_screen(), add_meta_box() was called incorrectly. Likely direct inclusion of wp-admin/includes/template.php in order to use add_meta_box(). This is very wrong. Hook the add_meta_box() call into the add_meta_boxes action instead. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.3.0.) in /home2/bhcoffee/dreamkids.ir/wp-includes/functions.php on line 5777

Notice: Undefined index: hook_suffix in /home2/bhcoffee/dreamkids.ir/wp-admin/includes/class-wp-screen.php on line 223
خواب در اتاق خواب كودك - رویای کودکانه
اتاق خواب كودك

خواب در اتاق خواب كودك Leave a comment

خواب در اتاق خواب كودك

بسیاری از پدر و مادرها مشکلاتی برسر خوابیدن کودک در اتاق خواب خودش و جدا کردن اتاق خواب كودك خود دارند. بیشتر این مشکلات خواب کودکان از همان دوران نوزادی و نوپایی سرچشمه میگیرد. اگر برنامه خواب کودک در تا دوسالگی تنظیم شود کودکان در دوران خردسالی و سنین بزرگتر در این زمینه دچار مشکل نخواهند شد .
کودکان معمولا با بهانه های مختلف حاضر به خوابیدن در اتاق خواب خود نمیشوند و والدین بهر دلیلی وجود کودک را در رختخواب خود تحمل میکنند . جدا کردن اتاق خواب كودك که مادر خانه دار دارند تا دوتا دو سال و نیم  بایستی صورت بگیرد و کودکانی که مادر شاغل دارند میتوانندسه  تا سه سال و نیم  نیز صبر کنند البته کودک نبایستی در رختخواب پدر و مادر بخوابد بلکه باید جای خواب جداگانه ای برای او در نظر گرفته شود .

برای خواباندن در اتاق خواب كودك در خودش کارهای زیر را انجام دهید :
-برای خواب کودک برنامه مشخصی در نظر بگیرید: کودک بایستی از زمان مشخصی خود را برای خوابیدن آمائه کند . حتی اگر خوابش نمی آید . معمولا یکساعت پیش از خواب کودک را حمام کنید . سپس مسواک زده و بعد از آن اورا به اتاق خوابش راهنمایی کنید.
-کنار کودک بمانید و برایش قصه تعریف کنید و یا کتاب بخوانید . روزهای ابتدایی جدا کردن کودک بهتر است در اتاق خواب کنار تختش بنشینید . و کم کم فاصله خود را از تخت او بیشتر کنید . ممکن است شب‌های اول بسیار سخت باشد. کودک هزار بهانه میتراشد  تا خودش را به تخت پدرو مادر  برساند د. شاید او پشت در اتاق شما بخوابد تا نشان دهد نمی‌خواهد از شما جدا شود. اما صبوری در این زمینه میتواند شما را سریعتر به مقصود برساند .
برای اینکار بهتر است :

– کودک  را درون  تختش خوابانده ، در آغوش گرفته ، ببوسید و  به او بگویید که  وقت خوابیدن  است و بعد نزدیک تخت روی زمین قرار بگیريد بهیچ عنوان درون  تختخواب کودک نروید یا لب آن ننشینید و یا عضوی از بدن مانند دست یا موی خود را به کودک ندهید.
–صورت مادر یا پدر نباید  را بطرف  کودک تا او نتواند  به چشم‌های شما نگاه کند. به کودک بگویید  که زمان خواب است و بایستی چشم‌هایش را ببندد.
–چراغ ها را خاموش کنید و اگر کودک علاقه دارد برایش آباژور کودک بگذارید .
-برای کودک قصه بگویید یا کتاب بخوانید و پس از آنکه تمام شد دیگر با او حرف نزنید تا کودک بخواب رود .
–همه اینکارها را هر شب تکرار کنید و فاصله خود را از تخت کودک بیشتر کنید تا به پشت در اتاق برسید .
–کودک بعد از تکرار  نشستن پدر و مادر بیرون  اتاق خوابش ، یاد می‌گیرد که خودش به تنهایی بخوابد. اما برای ایجاد این بایستی صبر و حوصله بخرج دهید و زمان صرف کنید .
نکات زیر را رعایت کنید:

– جدا کردن اتاق خواب کودک در سنین خردسالی باید بتدریج و با صبر و حوصله صورت گیرد . شاید برخی از افراد از ابتدا اتاقی را برای نوزادشان در نظر بگیرند و از همان ابتدا اقدام به خواباندن نوزاد در اتاق خودش بکنند . در این موراد از ابتدا کودک به خوابیدن در اتاق خودش عادت دارد اما در سنین بالاتر بایستی حتما بتدریج این مساله حل شود.
-پیش از انجام دادن اینکار با کودک صحبت کنید و او را از نظر ذهنی آماده کنید . کتابهایی در این زمینه برایش بخوانید .
–اگر در طول دو هفته اول علائم اضطرابی مهمی به چشم نیامد، برای هفته سوم مادر پس از خواباندن کودک در اتاقش به اتاق خواب خود برای استراحت می‌رود. در این شرایط وجود چراغی که مسیر راه کودک را برای رسیدن به اتاق مادر روشن نگه دارد الزامی است.
–صبوری و مدیریت درست ، به دور از دلسوزی‌و نگرانی‌  و اضطراب شرط اصلی در تحقق تغییر این عادت است. زیرا اضطراب ازمادر به کودک نیز انتقال میابد .
ـ از تخت خواب مناسب و استاندارد برای کودکان خردسال استفاده کنید . مناسب ترين تخت خواب  تختهای با اندازه بين تخت نوزاد و تخت نوجوان. تخت خواب کودک بایستی راحت  باشدو تشک مناسب داشته باشد و مورد علاقه کودک باشد .
ـ  اگر بعد از خواباندن کودک بیدار شد و به رختوخواب شما آمد با وجود خستگی ، کودک را به اتاقش برگردانيد. و به او يادآوری نمایید «عزیزم  تو باید توی اتاق خودت بخوابی».
نکات بيشتر

ـ ترس‌و نگرانیهای فرزند خود را ریشه یابی کنید .احساساتش را نادیده نگیرید و درباره آنها باهم گفتگو کنید.
ـ به او بگوييد که حيوانات جنگل هرگز نمي‌توانند وارد اتاق خوابش شوند. هيولا واقعي نيست و اگر فکر مي‌کنيد بعضي از قصه‌هاي خيالي مي‌توانند برداشت غلطي براي کودکتان ايجاد کنند آنها را نخوانيد.
ـ ليوان آبی  کنار تخت کودک قرار دهید از بهانه کودکان برای بيرون آمدن از اتاق خواب تشنگی میباشد .
ـ پیش از خوابیدن کودک را به دستشویی ببريد تا با آرامش بخوابد.
ـ ممکن است در پروسه جدا کردن اتاق خواب کودک ،ممکن است  کودک دچار شب ادراري نيز بشود. هرگز با عتاب و تحقير واکنش نشان ندهيد و اين شرايط را تحمل کنيد.
ـ دو یا چند تغییر همزمان را برای کودک انجام ندهید . مثلا  از پوشک گرفتن کودک و یا از شیر گرفتن کودک همزمان با جدا کردن اتاق خواب او نباید باهم صورت گیرد .

منبع : سایت koodakonline.com

دیدگاهتان را بنویسید